Videomarknadsföring är på många sätt avgörande i dagens digitala värld, och med högkvalitativa och professionellt utformade videor kan du få kontakt med din målgrupp och marknadsföra ditt varumärke på allra bästa sätt. För att uppnå bästa resultat är det viktigt att ha rätt setup och inställningar för din kamera. I det här blogginlägget guidar vi dig genom processen för att skapa cinematiska marknadsföringsvideor med hjälp av din kamera.
Att välja rätt kamera
Det första steget för att skapa professionellt utformade videor för marknadsföring är att välja rätt typ av kamera. Faktorer att ta hänsyn till är bland annat bildkvalitet, objektivutbud och användarvänlighet. Det går att skapa fantastiskt bra material även med billigare utrustning. Om du är nybörjare när det kommer till att filma kan en spegellös kamera eller en DSLR-kamera i mellanklassen ge mycket bra resultat.
Belysning och ljussättning
Investera i bra belysning. Det här är nästan avgörande för att få till bra och professionella videor. Softbox-lampor, LED-paneler och ringljus är alla bra alternativ för att skapa en väl upplyst miljö. Dessa finns av varierande kvalitet och pris men behöver inte bli en dyr investering utan snarare väl investerade pengar. Om du filmar i ett väl upplyst rum är det viktigt justera kamerans inställningar för att balansera ljuset och på så sätt få bort så mycket hårda skuggor som möjligt.
Ljudet = vägen till profskvaliteten
Förutom bra bilder är det också viktigt att ha högkvalitativt ljud. En snyggt filmad och klippt video tappar mycket av sin elegans om ljudet är av dålig kvalitet. Överväg att använda en riktad mikrofon för att minimera bakgrundsbrus om du filmar i en bullrig miljö. Annars är en lavaliermikrofon, en så kallad ”mygga”, ett bekvämt alternativ och något som är väl användbart för videor som är på språng. De allra flesta kamerorna idag har en separat ingång för att ansluta en mikrofon.
Använd ett stabilt stativ
Med hjälp av att använda ett stativ kan du få stadiga bilder och hålla kameran stabil under filmningen. Investera i ett stativ med justerbara ben och ett kulhuvudfäste för maximal flexibilitet. Givetvis kan lite skakningar i kameran ibland tillföra en effekt. Det viktiga är att inspelningssättet speglar ändamålet.
Justera kamerainställningarna för ett cinematiskt resultat
När du har ställt upp din utrustning är det dags att justera kamerainställningarna för att få det dän cinematiska och profesionella looken på din film. Ställ in kameran i manuellt läge (M) och experimentera med följande inställningar.
Slutartid: En långsam slutartid (1/50 eller 1/30 sek.) ger många gånger ett filmiskt och jämnt utseende. Det viktiga är att slutartiden motsvarar den framerate du spelar in på. Traditionellt pratar man om 180 graders slutartid för videokameror. På en enklare kamera innebär detta dubbla slutartiden (i delar av en sekund) mot din framerate. Om kameran spelar in i 25 FPS (frames per second) är en bra slutartid 1/50 sek. Spelar du in i 30 FPS är 1/60 en mer användbar slutartid.
Bländare: En stor bländare (f/1,8 eller f/2,8) skapar ett grunt skärpedjup och får motivet att sticka ut genom att bakgrunden blir suddigare. Här är det vanligtvis ditt objektiv som sätter gränsen men det kan vara bra att ha i åtanke att en så stor bländare som möjligt (vilket är ett så lågt tal som möjligt) ger ett snyggare resultat. Framför allt när du filmar människor eller produkter.
ISO: ISO är en förstärkare som hjälper till vid dåliga ljusförhållanden. Försök att hålla ISO-värdet så lågt som möjligt för att undvika eventuellt brus i bilden. En bra belysning på det du ska filma hjälper dig att hålla nere ISO-värdet samtidigt som du behåller en bra bildkvalitet.
Vitbalans: Justera ALLTID vitbalansen så att den matchar ljusförhållandena i din inspelningsmiljö. Det handlar om hur varmt eller kallt ljus ditt motiv består av. Vitbalans justeras i K (kelvin) och man kan säga att en kallare vitbalans (ett lägre värde) ger en blåare nyans i bilden, medan en varmare vitbalans (ett högre värde) ger en gulare ton. De flesta kameror har en auto-funktion när det gäller vitbalans som många gånger är ett bra val om du inte är ute efter att uppnå en viss känsla med en kallare eller varmare ton på din video.
Blanda olika typer av klipp: För att skapa visuellt engagerande och dynamiska videor är det bra att experimentera med olika typer av bilder, kameravinklar och rörelser. Blanda vida bilder, närbilder och medelstora bilder för att väcka ett visuellt intresse och hålla din publik mer engagerad.
För att skapa professionella och cinematiska marknadsföringsvideor krävs kort och gott rätt utrustning och kamerainställningar. Om du följer de steg vi nämnt ovan är du på god väg att på egen hand skapa högkvalitativa videor som bygger en kontakt med din målgrupp och senare leder till affärsmässiga framgångar. På Predeco arbetar vi hela tiden med video i marknadsföringssyfte åt våra kunder. Vi har ett professionellt team och all utrustning som kan behövas för att skapa förstklassig video. Vi åtar oss allt från stora projekt till mindre korta videosnuttar. Vi finns här för att hjälpa dig och ditt företag att verkligen nå ut på bästa sätt. Kontakta oss för att få veta mer om hur vi kan hjälpa dig att skapa effektfulla marknadsföringsvideor som verkligen ger dig resultat!